Weer Samen Naar School in cijfers

Auteurs

  • J.W. Meijer

Samenvatting

Een overzicht van de recente stand van zaken van het Weer Samen Naar Schoolproces kan niet zonder een beschouwing over de kwantitatieve ontwikkelingen. Niet in de laatste plaatsomdat het stabilisatievraagstuk zo'n centralerol inneemt. Bij het bereiken van het zogenaamde 3 X Akkoord (Ministerie van OenW.,1991) hebben de besturen, vak en ouderorganisaties stabilisatie immers als hun 'inspanningsverplichting' gedefinieerd. In de volgende paragrafen wordt daarvan de balansopgemaakt. Hierbij wordt niet alleen ingegaanop de ontwikkelingen in de zogenaamdegroep1 scholen (leer en opvoedingsmoeilijkheden LOM moeilijk lerende kinderen MLK en de aan deze typen verbonden afdelingen voor in hun ontwikkelmg bedreigdekleuters IOBK), maar komen ook ontwikkelingen in het overige speciaal onderwijs (SO)en voortgezet speciaal onderwijs (VSO) aan deorde. Eerst wordt kort de stand van zaken in desamenwerkingsverbanden besproken (2).Daarna wordt ingegaan op het stabilisatievraagstuk (3). Vervolgens worden de beschikbare stroomgegevens geanalyseerd (4). De bijdrage wordt afgesloten met een korte beschouwing over een aantal andere aspecten die vanbelang zijn voor de WSNSdiscussie, zoals deregionale verschillen in de deelname aan hetspeciaal onderwijs en de deelname van allochtonen (5). Het hier gepresenteerde cijfermateriaal is grotendeels gebaseerd op de tussenrapportage van de Stuurgroep Evaluatie WSNSHalverwege (Meijer, 1995).

Downloads

Gepubliceerd

2023-06-13

Nummer

Sectie

Artikel