Onderwijsmethoden en adaptief onderwijs

Auteurs

  • R. Hofman
  • E. Vonkeman

Samenvatting

In deze bijdrage wordt ingegaan op de uitlcomsten van een onderzoek naar de mate waarin onderwijsmethoden een geschiicte conditie vormen voor het realiseren van adaptief onderwijs.In de eerste fase van het onderzoek zijn bijna 50onderwijsmethoden voor de vakgebieden rekenen, spelling en lezen aan een analyse onderworpen. Verder is een gebruikersonderzoek uitgevoerd onder 91 leerkrachten. De uitkomstenvan het onderzoek laten zien dat methoden verschillen in de mate waarin zij een geschikte conditie vormen voor het bereiken van adaptief onderwijs. In de 'adaptieve' methoden zijnbasiscomponenten voor adaptief onderwijsgoed uitgewerkt, ze bevatten actuele leerinhouden waarmee de kerndoelen voor het basisonderwijs in voldoende mate worden gedekt enzijn goed bruikbaar in combinatieklassen. Dezemethoden zijn volgens de leerkrachten bovendien (significant) beter bruikbaar en minder belemmerend voor het realiseren van adaptief onderwijs in hun klas dan de als minst adaptiefbeoordeelde methoden.

Downloads

Gepubliceerd

2023-06-13

Nummer

Sectie

Artikel