Waar komen regionale verschillen in verwijzing vandaan?

Auteurs

  • B. Petersen
  • D. Oudenhoven

Samenvatting

Als het gaat om het percentage leerlingen datvan de basisschool wordt verwezen naar hetspeciaal onderwijs, bestaan er in Nederland aanzienlijke verschillen tussen regio's. Uit een berekening van verwijspercentages van OBDgebieden in de periode 19851990 blijkt, dat dekans op verwijzing in die periode in het meestverwijzende gebied gemiddeld tweeënhalfmaal zo groot was als in het minst verwijzendegebied. Aan de hand van een groot aantal gegevens wordt nagegaan waaraan die verschillenzijn toe te schrijven. Hieruit blijkt dat het aanbod (de capaciteit) van het speciaal onderwijsverreweg de belangrijkste determinant is. Daarentegen blijken nóch demografische factorennóch kenmerken van het regionale beleid op hetpunt van zorgverbreding, samenwerking enverwijzing een rol van betekenis te spelen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-06-13

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp