Leereffecten van Jeugdjournaal en gedrukt nieuws bij kinderen: Een mediumvergelijkend experiment

Auteurs

  • J. Molen der van
  • T. Voort der van

Samenvatting

De afgelopen decennia is de televisie voor de meeste mensen de belangrijkste bron voor nieuwsinformatie geworden. Al vanaf het midden van de jaren zestig werd deze trend zichtbaar in publiekeopiniestudies en gedurendede laatste dertig jaar heeft de televisie haarvoorsprong op haar naaste mededinger, dekrant, geleidelijk aan steeds verder vergroot(Roper Reports, 1995). Het feit dat veel mensen zeggen dat de televisie hun primairenieuwsbron is, betekent echter nog niet dat detelevisie ook daadwerkelijk het meeste bijdraagt aan de kennis die het publiek van hetnieuws heeft. In de eerste plaats zijn er aanwijzingen dat respondenten de mate waarin zij aantelevisienieuws en aan kranten worden blootgesteld soms verkeerd inschatten (Robinson enLevy, 1986). Bovendien twijfelen veel onderzoekers aan het vermogen van de televisie omnieuwsinformatie over te dragen en wordt dekrant meestal als een effectiever medium gezien (e.g., Gunter, 1987; Robinson en Levy,1986).

Downloads

Gepubliceerd

2023-06-13

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Leereffecten van Jeugdjournaal en gedrukt nieuws bij kinderen: Een mediumvergelijkend experiment. (2023). Pedagogische Studiën, 73(6). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15059