Onderwijs in begrijpend lezen

Auteurs

  • C. Aarnoutse
  • A. Weterings

Samenvatting

In dit onderzoek gaan we na a) welke activiteiten leerlingen en leerkrachten van groep 7 vande basisschool uitvoeren tijdens lessen in begrijpend lezen en hoeveel tijd die activiteiten inbeslag nemen, b) welke verschillen er bestaantussen goed, gemiddeld en zwak begrijpendelezers wat betreft de tijd die ze aan verschillende activiteiten besteden en c) welke relatie erbestaat tussen de taakgerichte leertijd van deleerlingen en hun leesprestaties. Drie groepenvan 35 leerlingen werden geselecteerd uit 18 basisscholen. Het observatieinstrument bestonduit drie categorieën: de activiteiten van de leerlingen, de setting en de activiteiten van de leerkracht. Uit het onderzoek blijkt dat leerlingennauwelijks onderwijs krijgen in leesstrategieën.Wat betreft de setting wordt duidelijk dat ervoornamelijk klassikaal onderwijs wordt gegeven in begrijpend lezen. Ten slotte blijkt dat detaakgerichte leertijd geen goede indicator isvoor effectief leesonderwijs.

Downloads

Gepubliceerd

2023-06-15

Nummer

Sectie

Artikel