Zittenblijven in het basisonderwijs

Auteurs

  • G. Reezigt
  • A. Knüver

Samenvatting

Hoewel ten tijde van de invoering van de Wet ophet Basisonderwijs werd aangenomen dat het zittenblijven zou verdwijnen, blijft nog steeds ongeveer 2 procent van de leerlingbevolkingjaarlijks zitten. Leerkrachten en ouders verwachten doorgaans positieve effecten opcognitief en affectief gebied, maar deze verwachtingen worden door onderzoek niet overtuigend bevestigd. Circa 5 procent van de reguliere basisscholen in Nederland heeft hetzittenblijven afgeschaft. Vergelijkende casestudies (d.m.v. vragenlijsten en interviews metleerkrachten en schoolleiders) op 30 scholen dieverschillen in percentages zittenblijvers wijst uitdat scholen waar zittenblijven niet meer voorkomt zich niet consequent onderscheiden vanandere scholen op het terrein van differentiatie,diagnostiseren en remediëren en effectieve instructie, hoewel er bij de leerkrachten in de onderbouw een iets meer bewuste aanpak in hetsignaleren en diagnostiseren van problemen bijleerlingen lijkt te zijn. Het verdwijnen van hetzittenblijven hangt niet samen met een andertype school of een andere'werkwijze in de klas.Leerlingen met problemen worden opgevangendoor ze apart te laten werken van de rest van deklas en blijven dus een uitzonderingspositiehouden.

Downloads

Gepubliceerd

2023-06-15

Nummer

Sectie

Artikel