Cognitieve en sociaal-emotionele vaardigheden van kleutersin relatie tot hun etnische herkomst

Auteurs

  • P. Jong de
  • M. Klapwijk
  • A. Leij der van

Samenvatting

Dit onderzoel( beoogt de verschillen in cognitieve en sociaalemotionele ontwikkeling tussen Nederlandse, Surinaamse en Turkse kleutersafkomstig uit families met een verschillendesociaaleconomische status (SES) gedurende heteerste jaar van de basisschool te beschrijven.Aanleiding voor het onderzoek vormden de achterblijvende schoolprestaties van allochtoneleerlingen ten opzichte van hun Nederlandseleeftijdsgenoten. Aan 256 Nederlandse, 66 Surinaamse en 51 Turkse leerlingen werden aan hetbegin en aan het einde van groep 1 tests voorgelegd betreffende de verbale en nonverbale intelligentie. Tevens werd het gedrag in de klasvan de leerlingen tweemaal beoordeeld doorhun leerkracht. Uit de resultaten blijkt dat aanhet begin en aan het einde van groep 1 de SESeen positief effect heeft op alle gemeten cognitieve vaardigheden. Dat geldt niet, met uitzondering van werkhouding, voorde sociaalemotionele vaardigheden. Het effect van etniciteit isniet uniform. Na correctie voor SES blijven ergrote verschillen bestaan in de verbale intelligentie van de verschillende groepen. Weinigverschillen tussen de groepen worden gevonden in de nonverbale intelligentie en in de metalinguïstische vaardigheden zolang althans geenberoep wordt gedaan op kennis van de Nederlandse taal. Ook worden weinig verschillen gevonden tussen de groepen in hun sociaalemotionele vaardigheden. Ten slotte bleek datde verschillen tussen de etnische groepen, zoalsdie met name op het gebied van de verbale intelligentie werden geconstateerd, gedurende heteerste schooljaar nauwelijks veranderen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-06-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Cognitieve en sociaal-emotionele vaardigheden van kleutersin relatie tot hun etnische herkomst. (2023). Pedagogische Studiën, 72(3). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15109