Gezinsdeterminanten van de cognitieve ontwikkeling van vierjarige Nederlandse, Surinaamse en Turkse kleuters

Auteurs

  • P. Leseman
  • F. Sijsling
  • S. Jap-A-Joe
  • S. Sahin

Samenvatting

In dit artikel wordt verslag gedaan van een onderzoek In Nederlandse, Surinaamse en Turkse gezinnen (/V=167). Het onderzoek is onderdeel van het gezamenlijke longitudinale onderzoeksproject van de Vrije Universiteit, deErasmus Universiteit en de Universiteit van Amsterdam naar gezins en schoolinvloeden op deschoolcarrières van kleuters van 47 jaar. Ingegaan wordt op de verschillen tussen de viergroepen gezinnen wat betreft structurele, culturele en pedagogische kenmerken. Uit de literatuur is een model afgeleid van het gezin als'context van informeel leren'. In dit model worden tussen 'distale' achtergrondkenmerken (etnische herkomst, sociaaleconomische status)en ontwikkelingsuitkomsten 'intermediërende'gezinsvariabelen (opvattingen van ouders, cultureel kapitaal, stress/steunbalans, thuistaal)en 'proximale' socialisatieprocessen (sociaalemotionele en cognitiefinhoudelijke kenmerken van oudërkind interacties) als verbindendecausale schakels verondersteld. Toetsing vanhet model levert een bevredigend resultaat op.Het gezin voorspelt 15% tot 52% van de variantie in respectievelijk de performale en verbalecognitieve vaardigheid van de kleuters.

Downloads

Gepubliceerd

2023-06-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Gezinsdeterminanten van de cognitieve ontwikkeling van vierjarige Nederlandse, Surinaamse en Turkse kleuters. (2023). Pedagogische Studiën, 72(3). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15110