Leerstijlen, leerstrategieën en leermotivatie. Een meta-analyse van het leren van vrouwen en mannen

Auteurs

  • G.T. Dam ten
  • S. Severiens

Samenvatting

De vraagstelling van dit artikel luidt: in hoeverre zijn verschillen in leren gerelateerd aan sekse enaan welke (onderwijs)factoren kunnen de eventuele verschillen tussen vrouwen en mannenworden toegeschreven? In de eerste paragraafgeven we een schets van het onderzoeksdomein. In het tweede gedeelte van het artikelworden de resultaten van een metaanalyse gepresenteerd. Uit de verrichte metaanalyse opde onderzoeken waarin gebruik is gemaakt vanKolb's LSI blijkt dat de leerstijl van mannen relatief meer gekenmerkt wordt door abstracte conceptualisering. Alleen leeftijd blijkt op dit verschil van invloed te zijn. Uit de metaanalyse opde onderzoeken waarin gebruik is gemaakt vanEntwistle's ASI blijken sekseverschillen ten aanzien van drie affectieve factoren: intrinsieke motivatie, faalangst en extrinsieke motivatie. Uitde metaanalyse kon niet worden afgeleid doorwelke mediërende onderwijsvariabelen sekseverschillen worden beïnvloed. In de laatste paragraaf beschouwen we opnieuw het onderzoeksdomein 'sekse en leren' en besteden weaandacht aan de relevantie van het domein voorde discussie over sekseongelijkheid in het onderwijs.

Downloads

Gepubliceerd

2023-06-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Leerstijlen, leerstrategieën en leermotivatie. Een meta-analyse van het leren van vrouwen en mannen. (2023). Pedagogische Studiën, 72(3). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15111