Leesbevordering via Sesamstraat: hoe reageren kinderen?

Auteurs

  • H. Blok

Samenvatting

Een positieve leeshouding kan het proces van het leren lezen bevorderen. Daarom is het van belang om al bij jonge kinderen een positieve houding tegenover lezen na te streven. Het iseen relevante vraag of Sesamstraat een doorkleuters erg gewaardeerd programma aan ditdoel een bijdrage kan leveren. In een voorstudieis onderzocht hoe kleuters reageren op de onderdelen van Sesamstraat die met leesbevordering te maken hebben. Bij het onderzoek zijn120 kleuters betrokken geweest en 13 onderdelen (onderverdeeld in vijf voorleesonderdelenen acht onderdelen waarin de omgang met geschreven teksten op een min of meer natuurlijkewijze getoond wordt). Uit observaties bleek datde leesbevorderende onderdelen gemiddeldgenomen even aandachtig bekeken werden alsandere programmaonderdelen. Ook wekten zeniet minder zichtbaar plezier op. Tegelijkertijdwerd vastgesteld dat onderdelen variëren in deaandacht waarmee ze bekeken werden en hetplezier dat ze opriepen. Er is vervolgonderzoeknodig om meer inzicht in de achtergrond vandeze variatie te verkrijgen. Dit inzicht is van belang vooreen betere beoordeling van de consequenties die het kijken naar Sesamstraat kanhebben voor de leeshouding van jonge kinderen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-06-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp