De invloed van school- en klaskenmerken op de cognitieve en linguïstische vaardigheden van kleuters.

Auteurs

  • L. Sontag
  • G. Meijnen

Samenvatting

Eén van de deelstudies van het longitudinalePSO onderzoek naar de schoolloopbanen vanjonge kinderen is de studie naar de invloed vaneffectieve school en klaskenmerken. In het eerste jaar van het onderzoek is door middel vanvragenlijsten, interviews, logboeken en observatie, bij 35 leerkrachten op 28 scholen informatie verzameld over diverse aspecten van deschool en klasseorganisatie. Multilevel analyse wijst uit dat reeds in groep 1 van het basisonderwijs, met betrekking tot de passievewoordenschat en de performale intelligentie,verschillen tussen klassen in prestaties van leerlingen blijken te bestaan. Voor woordenschatblijkt dat deze verschillen nagenoeg geheel toegeschreven kunnen worden aan leerlingkenmerken, zoals eerdere prestaties, etniciteit ensociaal economische status. Verschillen in performale intelligentie tussen klassen blijken echter niet geheel aan leerlingkenmerken toegeschreven te kunnen worden. Leerlingen vanleerkrachten die de mate van teamconsensus ophun school hoog percipiëren, presteren beter opeen test die de performale intelligentie meet.

Downloads

Gepubliceerd

2023-06-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

De invloed van school- en klaskenmerken op de cognitieve en linguïstische vaardigheden van kleuters. (2023). Pedagogische Studiën, 72(4). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15115