Actief leren en studeren: acht soorten instructieleer
Samenvatting
Het is inmiddels gebruikelijk om in onderwijskundige publikaties en leerboeken uit te gaan van de stelling dat leer en studeerprocessen van de lerende een centrale rol vervullen in hetonderwijs (Boekaerts en Simons, 1993; VanHoutWolters, 1992). Deze stelling wordt onderbouwd door te verwijzen naar cognitiefpsychologisch onderzoek waarin het belangnaar voren komt van voorkennis en de cognitieve en metacognitieve strategieën die door lerenden worden ingezet (zie Wang, Haertel enWalberg, 1990, voor een overzicht). De juistheid van de stelling dat 'leerlingen het werkmoeten doen en docenten hun mond eens watmeer moeten houden' wordt vrijwel dagelijksop een studie of nascholingsdag voor docentendoor de aanwezigen onderkend. Talloze onderwijsinstellingen op alle onderwijsniveaus zijnbezig het bestaande onderwijs op nieuwe leestte schoeien. Verscheidene opleidingsconcepten gooien hoge ogen. Wij noemen het 'Pro