Kiezen of gekozen worden?

Auteurs

  • F. Meijers

Samenvatting

Tot voor kort was studie en beroepskeuzevoorlichting en begeleiding een marginaal onderwerp in het wetenschappelijke en beleidsmatige debat over inhoud en vormgeving vanhet onderwijs. De laatste tijd begint daarin echter, vooral als gevolg van de noodzaak het rendement van het onderwijs te verhogen, verandering te komen. Recent publiceerde deOrganisatie voor Strategisch Arbeidsmarktonderzoek het rapport 'Rendement van opleidingen allocatie van arbeid' waarin de leerlingwordt gezien als een potentiële kostenbesparende factor. De veronderstelling is dat de leerlingen (en hun ouders) er met behulp van goedevoorlichting toe kunnen worden gebracht vaker arbeidsmarktrelevante opleidmgen te kiezen, minder omwegen in hun onderwijsloopbaan te maken en vaker leerwegen te kiezen dieovereenkomen met hun capaciteiten zodatvoortijdige onderwijsuitval wordt voorkomen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-06-15

Nummer

Sectie

Artikel