Opvoedingsmaten: Convergente en discriminante validiteit

Auteurs

  • P.G.J. Haaf ten
  • J.M.A.M. Janssens

Samenvatting

Het doel van deze studie is het bepalen van deconvergente en discriminante validiteit van verschillende maten voor drie opvoedingsconcepten: ondersteuning, autoritatieve controle enrestrictieve controle. Om de opvoedingsconcepten te meten is gebruik gemaakt van observaties tijdens maaltijden en tijdens taaksituaties,interviews met ouders, een vragenlijst voorouders en een voor kinderen, en ratingschalen.Aan deze studie hebben 89 moeders en 65 vaders en hun 89 kinderen deelgenomen (leeftijd1013 jaar). De convergente en discriminante validiteit zijn getoetst door middel van MTMManalyses, exploratieve factoranalyses en LISRELanalyses. De convergente validiteit van de drieopvoedingsconcepten is bevredigend, hoewelde correlaties tussen de verschillende maten vaneenzelfde concept niet zo hoog zijn als werdverwacht. De discriminante validiteit van de maten voor de drie opvoedingsconcepten is laag:maten voor ouderlijke ondersteuning en controle blijken onderling hoog samen te hangen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-06-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Opvoedingsmaten: Convergente en discriminante validiteit. (2023). Pedagogische Studiën, 72(5). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15121