Het verbeteren van tekstverwerkingsstrategieën bij zwakke lezers via lezen en luisteren

Auteurs

  • S. Brand-Gruwel
  • C.A.J. Aarnoutse
  • K.P. Bos den van

Samenvatting

Onderwijs in begrijpend leesstrategieën aanzwakke lezers is vaak moeilijk, vanwege hunwoordidentificatieproblemen. De vraag is: kunnen we bij zwakke decodeerders die tevenszwak begrijpend lezen tekstverwerkingsstrategieën ontwikkelen via lezen en luisteren? Detweede vraag is of programmaeffecten ookbeïnvloed worden door het luisterniveau van dekinderen. Met andere woorden: profiterengoede en zwakke luisteraars verschillend vanhet programma? Het onderzoek tracht op dezevragen een antwoord te geven. Leerlingen vangroep 6 van het basisonderwijs die zwak in decoderen en begrijpend lezen waren, kregen onderwijs in een viertal strategieën, namelijk: ophelderen van onduidelijkheden, stellen vanvragen, maken van een samenvatting en voorspellen van het verdere verloop van een tekst.Deze strategieën werden door middel van de'reciprocal teaching'procedure in een lees enluistersituatie bij de kinderen ontwikkeld (Palincsar enBrown, 1984). Om het effect van hetprogramma na te gaan, zijn voor en na de interventie verschillende tests voor begrijpend lezen, luisteren en strategiegebruik afgenomen.De experimentele groep bleek na de interventiebeter te presteren op de tests voor begrijpendlezen en begrijpend luisteren dan de controlegroep. Het luisterniveau bleek daarbij niet vaninvloed.

Downloads

Gepubliceerd

2023-06-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Het verbeteren van tekstverwerkingsstrategieën bij zwakke lezers via lezen en luisteren. (2023). Pedagogische Studiën, 72(5). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15122