Schoolleiderschap en schooleffectiviteit:op weg naar een model voor onderzoek

Auteurs

  • M.L. Krüger

Samenvatting

De invloed van de schoolleider op de effectiviteit van de school heeft in de loop van de laatstetwee decennia een toenemende aandacht genoten van onderzoekers. De huidige ontwikkelingen in het onderwijs versterken het leggenvan nadruk op de effectiviteltsverhogende rolvan de schoolleider nog eens. In dit artikelwordt een overzicht gegeven van het onderzoek naar schoolleiderschap: wat doen schoolleiders, welke stijlen hanteren zij en waar richten zij zich op? Vervolgens wordt het onderzoekbesproken naar de relatie van schoolleiderschapmet schooleffectiviteit. Op grond van een kritische beschouwing van de onderzoekslijn wordtbetoogd dat een integralere visie op het handelen van de schoolleider noodzakelijk is dan totop heden in onderzoek wordt aangetroffen. Hetontbreekt aan theorievorming op het terreinvan schoolleiderschap en schooleffectiviteit. Ditroept een behoefte op aan een algemeen onderzoeksmodel voor schoolleiderschap. Zo'n modelwordt in dit artikel gepresenteerd. Er wordt eenaantal kenmerken van het gepresenteerde onderzoeksmodel blootgelegd die laten zien datgebruikmaking van dit algemene model kan leiden tot een verenging van de kloof tussen theorie en praktijk en tot een bevordering van theorievorming op dit terrein.

Downloads

Gepubliceerd

2023-06-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Schoolleiderschap en schooleffectiviteit:op weg naar een model voor onderzoek. (2023). Pedagogische Studiën, 72(6). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15128