De taakperceptie van schoolleiders

Auteurs

  • K. Peters
  • P. Sleegers
  • Th. Bergen

Samenvatting

Docenten en schoolleiders staan de komendejaren voor de taak inhoud te geven aan het doorde overheid geïnitieerde beleid van deregulering. Het beleid van deregulering beoogt dekwaliteit van het onderwijs te verbeteren. Dezedoor de overheid geïnitieerde ontwikkelingenstellen nieuwe eisen aan het functioneren vandocenten en schoolleiding. Meer inzicht in ditfunctioneren, dat gebaseerd is op theoretischeen empirische kennis, is gewenst. Vragen naarde inrichting van de schoolorganisatie en deaard van de professionaliteit van docenten enschoolleiding zijn daarbij van belang (VanGennip en Pouwels, 1993; Commissie Van Es,1993; Schoor, 1993). De vraag is of docentenen schoolleiders om kunnen gaan met een situatie van vergrote autonomie. Dit artikel richtzich op het functioneren van schoolleiders.Daarbij gaat de aandacht uit naar de vraag hoeschoolleiders de taken die zij uitvoeren percipiëren en welke taken zij tot de kern van hetschoolleiderschap rekenen'.

Downloads

Gepubliceerd

2023-06-15

Nummer

Sectie

Artikel