Het verbeteren van een geschreven tekst door leerlingen uitde bovenbouw van het basisonderwijs

Auteurs

  • H. Blok
  • A. Gelderen van

Samenvatting

Volgens hedendaagse opvattingen is revisie omschreven als het aanbrengen van veranderingen in een tekst, van welke aard dan ook een kernonderdeel van het schrijven. Ervarenschrijvers reviseren veelvuldig voordat zij eenadequate tekst hebben geconstrueerd. Uit depraktijk van het basisonderwijs is bekend datleerlingen aan het einde van de basisschool uitzichzelf weinig reviseren. Bereiteren Scardamalia hebben laten zien dat 10tot 12jarige leerlingen desondanks belangrijke deelprocessen vanhet reviseren beheersen. In een exploratief onderzoek hebben wij 32 leerlingen uit groep 7 en8 van de basisschool een revisietaak voorgelegd. Onze resultaten bevestigen dat leerlingenin de bovenbouw van de basisschool op het gebied van revisie al over een aanzienlijke hoeveelheid kennis en vaardigheden beschikken.Ter afsluiting worden suggesties gedaan desteldidactiek zodanig aan te passen dat het reviseren expliciete aandacht krijgt.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Het verbeteren van een geschreven tekst door leerlingen uitde bovenbouw van het basisonderwijs. (2023). Pedagogische Studiën, 71(1). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15137