Schoolloopbanen en strijdige verwachtingen

Auteurs

  • E. Eek van
  • G. Ledoux
  • A. Veen

Samenvatting

In het Nederlandse onderwijs verlopen schoolloopbanen sekse, milieu en etnischspecifiek.In dit artikel gaan we in op de vraag welke rolverwachtingen spelen in de processen die hieraan ten grondslag liggen. Meer specifiek richtenwe onze aandacht op de samenhang tussen verwachtingen van ouders en leerkrachten enerzijds en prestaties en onderwijskeuzen van leerlingen anderzijds. Aan de hand van literatuurover deze samenhang en resultaten van tweerecente onderzoeksprojecten van het SCOKohnstamm Instituut bespreken we welke overeenkomsten en verschillen zich voordoen tussen verwachtingen jegens jongens en meisjes,leerlingen uit verschillende sociale milieus enleerlingen uit verschillende etnische groepen,afgezet tegen de centrale knelpunten in deschoolloopbanen van deze drie categorieën. Weconcluderen dat zich vaak strijdigheden voordoen in de verwachtingen en formuleren de hypothese dat dit leidt tot 'dubbele boodschappen' voor leerlingen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-15

Nummer

Sectie

Artikel