Etnische minderheden,taaidiversiteit en onderwijs in eigen taal

Auteurs

  • G. Extra

Samenvatting

'n deze tekst wordt een drieluik gepresenteerd. Allereerst wordt demografische informatie geboden over etnische minderheden in Nederland. Daarbij wordt ingegaan op een aantal cruciale problemen bij de definitie en identificatievan minderheidsgroepen. In het verlengdedaarvan worden recente gegevens besprokenover aard en mate van tweetaligheid van allochtone basisscholieren, op basis van gerapporteerd en geobserveerd taalgedrag. Ten slotte•tornen de wordingsgeschiedenis en toekomstvan het onderwijs in eigen taal ter sprake. Tegenachtergrond van het rapport Ceders in de tuinvan de Commissie Allochtone Leerlingen in hetOnderwijs (1992) staan daarbij de consequenties centraal van het gekozen perspectief in ter"len van achterstandsbeleid of cultuurbeleidVoor de doelgroepen, doelstellingen, doeltalenen evaluatie van onderwijs in eigen taal. Vooreen uitvoerige bespreking van de status en hetgebruik van allochtone minderheidstalen in Ne'^erland en Europa wordt verwezen naar Extraen Verhoeven (1993a; 1993b).

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Etnische minderheden,taaidiversiteit en onderwijs in eigen taal. (2023). Pedagogische Studiën, 71(1). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15139