Naar een meer realistischebenadering van het Onderwijs in Eigen Taai?

Auteurs

  • G. Driessen

Samenvatting

Een recentelijk door de Commissie AllochtoneLeerlingen in het Onderwijs uitgebracht advies wordt een fundamentele koerswijziging voorgesteld met betrekking tot het Onderwijs inEigen Taal (OET). G. Extra geeft hiervan in dit"Ummer van Pedagogische Studiën een samenvatting. Enkele belangrijke punten betreffen defunctiewijziging, van ondersteunend naar auto"oom, en verder een ongelimiteerde uitbrei"^'ng qua taalgroepen en duur van de voorzie"'"9. De hierna volgende bijdrage belicht3'lereerst enkele problematische aspecten vanOET tot nu toe. Vervolgens worden de geadviseerde wijzigingen bezien vanuit eerdere ervaringen. Geconcludeerd wordt dat in de com"i'ssie een bevlogenheid voor talen kennelijkbelangrijkere rol speelde dan gevoel voorfealiteit. Het artikel besluit met een pleidooiVoor een versterking van het 'OET als vreemdein het voortgezet onderwijs en voor alternatieve vormen van eigentaalonderwijs.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Naar een meer realistischebenadering van het Onderwijs in Eigen Taai?. (2023). Pedagogische Studiën, 71(1). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15140