Handboek Curriculum: modellen, theorieën,technologieën
Samenvatting
Het 'Handboek Curriculum' is een initiatief van(inmiddels opgeheven) Onderzoeks ThemaCurriculum (OTGCurriculum), met als^oel het Nederlandse curriculumonderzoek te''^schrijven en te ordenen vanuit een wetenschappelijke optiek. Het is in een viertal aan'^chtsgebieden opgesplitst. Allereerst wordtaandacht besteed aan definitiekwesties (wat iscurriculum en wat is curriculumonderzoeken curriculumtechnologie), aan de geschiedenis^an de curriculumtheorie in Nederland en hoe^ich de curriculumtheorie verhoudt tot de curriculumtechnologie. Vervolgens komen curricu''«nonderwerpen die op landelijk (macro)'^veau spelen aan de orde: het vertalen van wetê^ving en andere voorschriften in onderwijsleerplannen als vorm van curricula. Daarna onder'*'®rpen die zich op het niveau van de school(niesoniveau) afspelen (zoals schoolwerkplannen als curriculumdocumenten). En ten slotteOnderwerpen die zich op klasseniveau (microll'^eau) afspelen (leergangen, onderwijsleerpakals curriculumdocumenten).