Handboek Curriculum: modellen, theorieën,technologieën

Auteurs

  • J. Nijhof
  • H.A.M. Franssen
  • W.Th.J.G. Hoeben
  • G.M. Wolbert

Samenvatting

Het 'Handboek Curriculum' is een initiatief van(inmiddels opgeheven) Onderzoeks ThemaCurriculum (OTGCurriculum), met als^oel het Nederlandse curriculumonderzoek te''^schrijven en te ordenen vanuit een wetenschappelijke optiek. Het is in een viertal aan'^chtsgebieden opgesplitst. Allereerst wordtaandacht besteed aan definitiekwesties (wat iscurriculum en wat is curriculumonderzoeken curriculumtechnologie), aan de geschiedenis^an de curriculumtheorie in Nederland en hoe^ich de curriculumtheorie verhoudt tot de curriculumtechnologie. Vervolgens komen curricu''«nonderwerpen die op landelijk (macro)'^veau spelen aan de orde: het vertalen van wetê^ving en andere voorschriften in onderwijsleerplannen als vorm van curricula. Daarna onder'*'®rpen die zich op het niveau van de school(niesoniveau) afspelen (zoals schoolwerkplannen als curriculumdocumenten). En ten slotteOnderwerpen die zich op klasseniveau (microll'^eau) afspelen (leergangen, onderwijsleerpakals curriculumdocumenten).

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Handboek Curriculum: modellen, theorieën,technologieën. (2023). Pedagogische Studiën, 71(1). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15143