Training in studeren aan het hoger onderwijs: doelen en

Auteurs

  • J. Kaldeway
  • F.A.J. Korthagen

Samenvatting

In deze bijdrage wordt een overzicht gegevenvan factoren waarop trainingen in studerenvoor studenten in het Hoger Onderwijs zich richten, en de effecten van deze trainingen. Hiertoewordt onderandere een model gebruikt, waarinvier soorten studieactiviteiten worden onderscheiden: strategische studieactiviteiten, gericht op het formuleren van het studiedoel, operationele studieactiviteiten, gericht op hetontwerpen van een studieplan, uitvoerendestudieactiviteiten, en reflectieve studieactiviteiten, gericht op het controleren van hetstudieproces en de studieresultaten. Het meestopvallende resultaat van de analyse van twintigtrainingen is, dat slechts vijf trainingen gerichtzijn op strategische en/of operationele studieactiviteiten. Verder valt op dat in de meeste gevallen geen effecten op de studieresultatenworden nagegaan, maar op het begrijpen en reproduceren van informatie uit voor het betreffende onderzoek geselecteerde teksten. Ook isslechts beperkt onderzoek gedaan naar de wisselwerking tussen training in de verschillendesoorten studieactiviteiten en in factoren alsconcentratie, tijdsbeheer, zelfvertrouwen, studiemotivatie en studieopvattingen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp