Recente ontwikkelingen in het onderzoek naar leraren en lerarenopleiding

Auteurs

  • N. Verloop
  • Th. Wubbels

Samenvatting

In dit artikel komt een viertal recente ontwikkelingen op het terrein van onderzoek naar de opleiding en het functioneren van leraren aande orde. Eerst wordt ingegaan op de recente belangstelling voor de zogenaamde praktijkkennis van docenten. Het gaat daarbij om inzichten en vaardigheden die de docentgedurende zijn beroepscarrière heeft verworven en die in belangrijke mate het handelen sturen. Er wordt ingegaan op een aantal essentiëlekenmerken van praktijkkennis en er worden enkele kritische kanttekeningen geplaatst.Bij de drie andere ontwikkelingen die behandeld worden, wordt niet alleen het betreffendeonderzoek besproken, maar wordt eveneenseen verband gelegd met recente beleidsontwikkelingen. Eerst wordt ingegaan op het onderzoek naar Professional Development Schools,waarbij de school een zeer centrale rol krijgttoebedeeld in de opleiding van leraren. Er wordtaandacht geschonken aan de voorwaardenwaaronder dergelijke initiatieven meer of minder succesvol zijn.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Recente ontwikkelingen in het onderzoek naar leraren en lerarenopleiding. (2023). Pedagogische Studiën, 71(3). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15153