Praktijktheorie en theorie over de ontwikkeling vanbetrokkenheid bij de natuur

Auteurs

  • F.J.J.M. Janssen
  • A.J. Waario
  • A.H. Alblas
  • J.J.S. Broertjes

Samenvatting

Leraren hebben behoefte aan kennis over onderwijsleerprocessen waarmee natuur enmilieueducatieve doelen gerealiseerd kunnenworden. Een professionele kennisbasis voor leraren zou zowel praktijktheorieën van ervarenleraren als relevante wetenschappelijke theorieën moeten bevatten. Beide typen kennis metbetrekking tot ontwikkeling van betrokkenheidbij de natuur zijn onderzocht. Een methode isontwikkeld om de praktijktheorieën van vijf ervaren leraren te (re)construeren en onder tebrengen in een collectieve praktijktheorie.Daarnaast is de waarderingstheorie van Hermans op haar relevantie voor natuur en milieueducatie (NME) onderzocht. Praktijktheorieen theorie blijken ons beide inzicht te verschaffen in betrokkenheidsontwikkeling en kunnenbeide nuttige functies vervullen in (na)scholing.Een vergelijking van de waarderingstheorie ende praktijktheorie heeft geleid tot een voorlopige kennisbasis met betrekking tot betrokkenheidsontwikkeling binnen NME. Deze kennisbasis kan in (na)scholing worden gebruikt enverder worden ontwikkeld.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Praktijktheorie en theorie over de ontwikkeling vanbetrokkenheid bij de natuur. (2023). Pedagogische Studiën, 71(3). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15155