Veranderingen in het interpersoonlijke gedrag van docentengedurende hun beroepsloopbaan

Auteurs

  • M. Brekelmans
  • Th. Wubbels

Samenvatting

Om veranderingsprocessen bij docenten gedurende hun beroepsloopbaan te bestuderen hebben we een crosssectionele studie uitgevoerdnaar het Interpersoonlijke gedrag van docentenin verschillende fasen van hun loopbaan. Gegevens over het ideaalbeeld van docenten en hetbeeld dat leerlingen en docenten hebben vanhet door docenten in de klas vertoonde gedragwerden verzameld over minimaal 2 klassen(MAVO/HAVOAWO) van meer dan 500 docenten en docenten in opleiding, bij meer dan25.000 leerlingen van ongeveer 100 verschillende scholen. Het blijkt, dat docenten het behoorlijk eens zijn over het gewenste interpersoonlijke gedrag, ongeacht de hoeveelheidervaring die ze hebben. Zowel volgens leerlingen als volgens docenten zelf is het type gedragdat docenten in de klas vertonen wèl verschillend bij docenten met een verschillende hoeveelheid ervaring. Longitudinaal geïnterpreteerd is er gedurende het eerste deel van deloopbaan bij de machtsdimensie in het Interpersoonlijke gedrag een stijging richting ideaalbeeld aantoonbaar. Na ongeveer 10 jaar lijktstabilisatie op te treden. Deze tendens richtingideaalbeeld is niet aantoonbaar bij de nabijheidsdimensie in het interpersoonlijke gedrag.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Veranderingen in het interpersoonlijke gedrag van docentengedurende hun beroepsloopbaan. (2023). Pedagogische Studiën, 71(4). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15160