Het lesgedrag van docenten in relatie tot de vakspecifiekemotivatie van leerlingen

Auteurs

  • Th. Bergen
  • J. Amelsvoort van
  • W. Setz

Samenvatting

In dit artikel wordt verslag gedaan van een onderzoelc naar lesgedrag van docenten en de relatie van dit lesgedrag met de vakspecifieke motivatie van hun leerlingen. Het onderzoek isuitgevoerd bij achttien docenten werkzaam inhet voortgezet onderwijs en bij de leerlingenvan één van de klassen waaraan zij lesgaven. Inaansluiting op de discussie over de spanningsverhouding tussen de sturende rol van docenten en de (zelf)sturende rol van leerlingen, isonderscheid gemaakt tussen sturend en activerend docentgedrag. Gegevens over het lesgedrag van docenten zijn verzameld via vragenlijsten afgenomen bij leerlingen en viaobservaties in de klassen. De vragenlijstgegevens geven zicht op de leerlingpercepties vanhet gedrag van docenten. Docenten blijken in deogen van hun leerlingen meer sturend dan activerend les te geven. De observatiegegevens bevestigen dit beeld.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Het lesgedrag van docenten in relatie tot de vakspecifiekemotivatie van leerlingen. (2023). Pedagogische Studiën, 71(4). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15161