Vergelijking van twee leergangen Duits in de tweede klas

Auteurs

  • J.B. Kuhiemeier
  • L. Melse
  • H. Bergh den van

Samenvatting

In dit artikel wordt verslag gedaan van een vergelijkend onderzoek naar de effectiviteit vantwee leergangen Duits in de tweede klas vanhet Mavo. Nagegaan is welke invloed grammaticaal en communicatief gericht lesmateriaalheeft op de leerprestaties en de houding van deleerlingen. Het gaat daarbij om Kennzeichen D2. Programm, een leergang die de overgang vande grammaticavertaalmethode naar de communicatieve aanpak markeert, en de communicatieve leergang Kontakte. In de 2Mavoklassen die met Kennzeichen D werken, behalende leerlingen hogere prestaties voor spelling,grammatica en woordkennis. Daar staat echtertegenover dat de 'Kontakte'klassen zich onderscheiden door hogere prestaties op het vakonderdeel schrijven en door een positievere waardering voor de leergang. Geen verschillen zijngevonden voor de onderdelen lezen, woordbegrip, luisteren en de beleving van het vak Duits.Dit patroon van uitkomsten komt overeen metverschillen tussen de leergangen in uitgangspunten, leerstof en'didactiek.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Vergelijking van twee leergangen Duits in de tweede klas. (2023). Pedagogische Studiën, 71(4). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15163