Onderzoek naar de aansluiting van het onderwijs op dearbeidsmarkt: een speurtocht naar de kwadratuur van de cirkel

Auteurs

  • J. Dronkers
  • J.A.M. Heijke
  • R.K.W. Velden der van

Samenvatting

Als onderwijs mede als doel heeft leerlingen voor te bereiden op hun latere maatschappelijk functioneren, dan is het functioneren op de arbeidsmarkt een goede maatstaf voor het succesVan die voorbereiding. Het is immers in belangrijke mate däär dat zij hun capaciteiten zullenmoeten inzetten en waar de mogelijkheden liggen deze verder te ontplooien. Het ligt dus voorde hand de inrichting van het onderwijs medeaf te stemmen op de eisen en mogelijkhedenvan de arbeidsmarkt. De signalen die de arbeidsmarkt afgeeft zijn echter niet zo duidelijk.Het debat over de optimale aansluiting tussenhet onderwijs en de arbeidsmarkt is dan ookVoortdurend in beweging en wordt door zeeruiteenlopende visies beheerst. Een tweetal indringende vragen spelen hierbij de hoofdrol.Öe eerste vraag betreft wat nu eigenlijk de opbrengsten zijn van het onderwijs voor het arbeidsleven en de tweede vraag heeft betrekkingop de mate waarin de heterogeniteit van de arbeidsmarkt zich zou moeten weerspiegelenbinnen het onderwijs.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Onderzoek naar de aansluiting van het onderwijs op dearbeidsmarkt: een speurtocht naar de kwadratuur van de cirkel. (2023). Pedagogische Studiën, 71(5). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15166