Onderwijs tussen economieen cultuur

Auteurs

  • J.M.G. Leune

Samenvatting

Onderwijs is niet alleen van belang voor de economische maar ook voor de culturele ontwikkeling van een samenleving. Hoewel de sociaalculturele functies van het onderwijs ook economisch kunnen worden gelegitimeerd hebben zijeen eigensoortige betekenis. Tal van maatschappelijke ontwikkelingen vragen om eenherbezinning op de aard en vormgeving van deculturele functies van het schoolwezen. Daartoebehoren voortgaande technologisering en internationalisering, toenemende culturele verscheidenheid en individualisering. Voor de onderwijspolitieke agenda zijn op weg naar de21ste eeuw vooral de volgende opgaven vanbelang: verhoging van de kwaliteit van het onderwijsaanbod, meer aandacht voor de ontwikkeling van cognitieve en metacognitieve basisvaardigheden en vah basale culturele waarden,meer mogelijkheden voor levenslang leren eneen intensivering van het streven naar vermindering van milieuspecifieke selectie. Uitgaandevan deze desiderata zijn bij het huidige onderwijsbeleid van de Nederlandse regering kritische kanttekeningen te plaatsend

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-15

Nummer

Sectie

Artikel