De effectiviteit van algemeen bijzondere scholen in hetalgemeen voortgezet onderwijs

Auteurs

  • P. Koopman
  • J. Dronkers

Samenvatting

Algemeen bijzondere scholen voor havovwoblijken enigszins elite scholen. Het idee is wijdverbreid dat dit soort scholen effectiever zouden zijn. Met behulp van het VOCLbestand vanhet CBS wordt nagegaan of dit idee houdbaar is,rekening houdend met de milieuachtergrondvan de leerlingen. In de eerste plaats blijkt ergeen selectieve voorkeur van meer begaafdekinderen naar het algemeen bijzonder onderwijs te bestaan. In de tweede plaats blijkt dateerder de conclusie gerechtvaardigd is dat algemeen bijzondere havovwo scholen het nietslechter doen dan vergelijkbare scholen van eenandere denominatie. In dit verband wordt eensamenhang gevonden met de onderwijsondersteuning die de leerlingen van hun ouders ondervinden. Deze uitkomst geeft aanleiding totde formulering van de hypothesen van 'verwaarloosde elitekinderen' en van het bijzonderonderwijs als wijkplaats voor elitekinderen.De leerlingsamenstelling en de effectiviteit vanalgemeen bijzondere scholen voor mavo verschilt nauwelijks van die van overige mavoscholen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

De effectiviteit van algemeen bijzondere scholen in hetalgemeen voortgezet onderwijs. (2023). Pedagogische Studiën, 71(6). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15174