Effecten van een teamgerichte nascholing en van coaching

Auteurs

  • E. Roelofs
  • S. Veenman
  • M. Voeten

Samenvatting

In dit onderzoek worden de effecten gerapporteerd van de teamgerichte nascholing 'Omgaanmet combinatieklassen' en coaching op de leerprestaties van leerlingen. Op vijf locaties in onsland verzorgden PABOdocenten de nascholingen werden leerkrachten gecoacht door schoolbegeleiders. In totaal namen 89 leerkrachten afkomstig van 12 basisscholen aan deze nascholing deel. Voorafgaande aan en na afloop vanhet nascholingsprogramma werden in 63 klassen (groep 3 tot en met 8) schooltoetsen afgenomen met betrekking tot technisch lezen, begrijpend lezen en rekenen. De experimentele groepdie het nascholingsprogramma volgde zondercoaching bestond uit 23 leerkrachten en hunklassen, de groep die het nascholingsprogramma volgde met coaching bestond uit 24leerkrachten en hun klassen. De controlegroepbestond uit 16 leerkrachten en hun klassen. Deeffecten van het nascholingsprogramma encoaching op de leerprestaties van de leerlingenwerden geanalyseerd per leerjaar viacovariantieanalyses. Om beter rekening te houden met variaties tussen leerkrachten en scholen werd tevens gebruik gemaakt vanmultiniveauanalyses. De resultaten gevengeen overtuigend effect te zien van het nascholingsprogramma en coaching op de leerprestaties. Deelname aan het nascholingsprogrammalijkt voor wat betreft technisch lezen in de midden en bovenbouw een positief effect te hebben. Tegen de verwachting in wordt dit effectgevonden in klassen van nietgecoachte leerkrachten. Voor begrijpend lezen is sprake vaneen weinig consistent beeld. De rekenprestatieszijn over het algemeen niet beïnvloed door deelname aan het nascholingsprogramma (met ofzonder coaching). Wel komt duidelijk naar voren dat de verschillen in rekenprestaties tussenklassen samenhangen met de gebruikte rekenmethode.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Effecten van een teamgerichte nascholing en van coaching. (2023). Pedagogische Studiën, 71(6). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15175