Onedele motieven voor een edel beroep

Auteurs

  • M. Derriks
  • E. Kat de

Samenvatting

Bij eerstejaars studenten van drie verschillendehogere pedagogische opleidingen zijn de motieven onderzocht. Hiertoe zijn twee vragenlijsten ontworpen. In de ene vragenlijst is de studenten gevraagd naar hun motieven om vooreen lerarenopleiding te kiezen, de tweede vragenlijst was gebaseerd op de 'verwachting xwaardetheorie'. Een belangrijk verschil tussenbeide vragenlijsten is dat de motievenmetingretrospectief is, terwijl de 'verwachting xwaardebenadering' prospectief is. Verwachtwerd dat de 'verwachting x waardebenadering' minder gevoelig zou zijn voor antwoordtendenties dan de motievenbenadering. Hetonderzoek is aan het begin van het studiejaar1988/89 uitgevoerd onder een aselecte steekproef eerstejaars studenten uit elke opleiding.Op grond van de verzamelde data zijn schalengeconstrueerd. Een vergelijking tussen studenten van de verschillende opleidingen en tussende beide metingen laat enkele interessante verschillen zien.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-15

Nummer

Sectie

Artikel