Aanvankelijk spellen: de dominantie van de verklankende spelwijze en de geringe effectiviteit van lezen als spellinginstructie-methode
Samenvatting
In dit artikel staan spellinginstructiemethodenen spellingprocessen bij beginnende spellers(basisschoolleerlingen uit Groep 3) centraal. Naeen korte training bleken zowel makkelijke alsmoeilijke woorden overwegend verklankendgespeld te worden. De proefpersonen gingenniet over op een lexicale spellingstrategie. Dezeconclusie werd gebaseerd op de resultaten vantwee experimenten, waarbij de proefpersonenmeer fonologische dan nietfonologische fouten maakten. Van de hier onderzochte speliinginstructiemethoden was lezen als methode omte leren spellen het minst effectief. De nietleesinstructiemethoden 'probleem noemen' en'woord vormen' bleken hetzelfde effect te hebben op de spellingprestaties, maar leiddenbeide tot betere resultaten dan lezen. 'Probleemnoemen' bleek efficiënter te zijn dan 'woordvormen', omdat de proefpersonen in de 'woordvormen' conditie meer trainingstijd nodig hadden dan die in der'probleem noemen' conditie.