Morele oordeelsvorming bij 'antisociale' jongeren en scholieren
Samenvatting
Dit artikel doet verslag van een empirisch onderzoek naar de constructen moreel oordeelsstadium en het moreel inhoudelijke oordeel bij driegroepen jongeren: jeugdige delinquenten(n=60, gemiddelde leeftijd 16.2), leerlingen afkomstig van scholen voor Zeer Moeilijk Opvoedbare Kinderen (ZMOK'ers, n=150, gemiddeldeleeftijd van 15.5) en leerlingen afkomstig uit hetMiddelbaar Economisch en Administratief Onderwijs (MEAO'ers, n=46, gemiddelde leeftijd16.6). Zij scoorden op vraagstukken uit Kohlbergs Heinzdilemma en een zogenaamd Zorgonderdeel. Onderzocht is of de constructen discrimineren tussen de verschillende groepen enmet elkaar samenhangen. De uitkomsten wijzen uit dat de jeugdige delinquenten enZMOK'ers dezelfde morele interpretatiekadershanteren en in dit opzicht verschillen vanMEAO'ers, die op een hoger niveau redeneren.De moreel inhoudelijke oordelen geven alleenin de groep delinquenten en ZMOK'ers een relatie te zien met het algemene morele oordeelsniveau.