Differentiële effecten van computergestuurde instructie op het lezen van dyslectische en zwak lezende kinderen

Auteurs

  • H. Smeets
  • A. Leij1 der van

Samenvatting

De invloed van computergestuurde instructie op de technische leesvaardigheid werd in dezevoorstudie nagegaan bij 48 zwakke lezers met ongeveer een jaar achterstand en 77 dyslectische lezers met ruim twee jaar achterstand(resp. acht en bijna tien jaar oud). Twee vragenwaren aan de orde: 1) Is het effect van intensieve computergestuurde instructie afhankelijkvan de ernst van de leesproblemen (zwak versusdyslectisch)? 2) Is er een effect van intensievecomputergestuurde instructie op de ontwikkeling (tot een geautomatiseerde vaardigheid)van lexicale en fonologische woordverwerking(als basisaspecten van technische leesvaardigheid)? De resultaten indiceren dat deze vormvan computergestuurde instructie bij beidegroepen lezers effect sorteerde, maar meer bijde zwakke dan de dyslectische groep. Bij dezwakke lezers bracht de instructie een zeker inhaaleffect teweeg in het automatiseringsprocesdat zich onder andere uitte in een betere verwerking van hoogfrequente en pseudowoorden als operationalisaties van respectievelijklexicale en fonologische verwerking. Bij de dyslectische lezers was de vooruitgang geringer. Inde discussie worden de resultaten geïnterpreteerd onder andere in termen van een verschiltussen de twee groepen om tot automatiseringvan de twee verwerkingswijzen te komen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Differentiële effecten van computergestuurde instructie op het lezen van dyslectische en zwak lezende kinderen. (2023). Pedagogische Studiën, 70(1). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15184