De prestaties van de OVB-doelgroepleerlingen in 1990:stand van zaken na de tweede meting

Auteurs

  • P. Tesser
  • H. Vierke

Samenvatting

Ten behoeve van de evaluatie van het Onderwijsvoorrangsbeleid voeren het ITS en het RIONeen reeks longitudinale onderzoeken uit naar de ontwikkeling van de schoolprestaties vanopeenvolgende cohorten basisschoolleerlingen. De eerste meting heeft in 1988 plaatsgevonden, de tweede meting in 1990. Dit artikelgaat over de resultaten van beide metingen. Hetbegint met enkele analyses van de gegevens uitde tweede meting. Vervolgens beschrijft hetcrosssectionele en longitudinale vergelijkingenvan de resultaten van 1988 en 1990. De achterstand van de leerlingen uit de doelgroepen vanhet onderwijsvoorrangsbeleid blijkt zowelcrosssectioneel als longitudinaal in 1990 precies even groot als in 1988. Dit geldt in gelijkemate voor scholen die in het geheel niet, in beperkte zin of intensief bij het OVB zijn betrokken.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

De prestaties van de OVB-doelgroepleerlingen in 1990:stand van zaken na de tweede meting. (2023). Pedagogische Studiën, 70(2). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15190