Differentiatie en zorgverbreding in het basisonderwijs: de behandeling van een vernieuwingsonderwerp in onderzoek

Auteurs

  • K.M. stokking

Samenvatting

Het beleid van de rijksoverheid ten aanzien van het basisonderwijs heeft in de jaren tachtigsterk in het teken gestaan van twee ontwikkelingen. De eerste was het in werking treden vande Wet op het Basisonderwijs (WBO). Daarinzijn algemene doelen van het basisonderwijsopgenomen, waaronder het bevorderen van decontinue ontwikkeling van de leerlingen. Dezeformulering verwees waarschijnlijk tijdens hetmaken van de wetstekst primair naar het opheffen van de externe differentiatie (naar leeftijd)tussen kleuterschool en lagere school. Het betreffende wetsartikel is sindsdien echter opgrote schaal verbonden met een opdracht tot individualisering en differentiatie. De tweedeontwikkeling was de voortdurende verwijzingvan leerlingen naar het speciaal onderwijs. Alsreactie daarop werd een 'zorgverbredingsbeleid' ontwikkeld. In het kielzog van deze ontwikkelingen zijn vele onderzoeken uitgevoerd.Bij nadere beschouwing blijkt het beleidslechts beperkt te refereren aan gepubliceerdeonderzoeksresultaten. Ook lopen onderzoekenonderling soms aanzienlijk uiteen. Om hieropmeer zicht te krijgen is met subsidie van deSVO (ANGO 0335) een literatuurstudie uitgevoerd. Dit artikel doet daarvan verslag. (Zievoor het volledige verslag Stokking, 1992). Destudie was gericht op drie vraagstellingen:

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Differentiatie en zorgverbreding in het basisonderwijs: de behandeling van een vernieuwingsonderwerp in onderzoek. (2023). Pedagogische Studiën, 70(2). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15191