Herhaling van woorden en lettergroepen: oefeneffecten bij zwakke lezers

Auteurs

  • G. Theloosen
  • W.H.J. Bon van

Samenvatting

Er werden twee experimenten uitgevoerd dietot hoofddoel hadden na te gaan of jeugdigezwakke lezers een woord gemakkelijker lezenals zij een meerletterig deel van dat woord eerder in andere woorden zijn tegengekomen.In Experiment 1 kwamen zulke woorddelenof lettergroepen vier of acht maal in anderewoorden voor. Deze woorddeelherhalingbleek geen effect te hebben op het lezen vanwoorden die die woorddelen bevatten. Herhaling van een heel woord bleek wel een positiefeffect te hebben op de herkenning van het herhaalde woord, maar een negatief effect op deherkenning van woorden die er voor een deelmee overeenkomen.In Experiment 2 werd het aantal woorddeelherhalingen opgevoerd tot zestien. Maar ookonder die conditie werd geen facilitatie geconstateerd op natoetswoorden die het herhaaldewoorddeel bevatten. Evenmin werd evidentiegevonden voor de veronderstelde werking vanhet 'rijm' (het deel van de lettergreep dat bestaat uit de klinker en eventueel erop volgendemedeklinkers) als leeseenheid van hogere orde.Deze experimenten geven niet de verwachtesteun aan de veronderstelling dat de lezer decodeereenheden gebruikt op een niveau tussengrafeem en woord. Didactische consequentiesvan deze bevindingen worden kort besproken.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Herhaling van woorden en lettergroepen: oefeneffecten bij zwakke lezers. (2023). Pedagogische Studiën, 70(3). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15194