De invloed van het gebruikte leerboek op het maken vanspecifieke fouten bij wiskundeproblemen

Auteurs

  • J.Chr. Perrenet

Samenvatting

Wiskundemethoden verschillen in didactischeopzet. In onderzoek van De Leeuw, Meijer, Perrenet en Groen (1988) met een zogeheten transfertest v\/erd tussen drie methoden geen verschilgevonden op prestaties van vwoleerlingen aanhet einde van het derde leerjaar. Dit artikel beschrijft een nadere analyse van dat onderzoeksmateriaal op het voorkomen van enkele specifieke fouten in de schriftelijke uitwerkingen'>or de leerlingen van de transfertestopgaven.t methodekenmerken worden hypothesen afleid betreffende twee typen fouten: rekenLiten en wiskundetaalfouten (fouten in notaen terminologie). Bij beide fouttypen wordtcontrole voor de invloed van de factor wisndige vaardigheid en de factor leraar geenrschil gevonden. De leerlingen van de me3de met vanaf het begin de meeste nadruk op•mele wiskundetaal maken tegen de verichting in meer wiskundetaalfouten, maart verschil is niet significant. De rol van formeleskundetaal in het wiskundeonderwijs wordtsproken in relatie tot het nieuwe wiskunderplan voor de onderbouw.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

De invloed van het gebruikte leerboek op het maken vanspecifieke fouten bij wiskundeproblemen. (2023). Pedagogische Studiën, 70(3). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15195