Het belang van het onderscheid

Auteurs

  • J. Masschelein

Samenvatting

Uiteraard hebben Weijers en Baggen gelijk. En ik geef graag toe dat bepaalde elementen in mijn betoog te weinig uitgewerkt zijn, al heeftdat ook daarmee te maken dat mijn bijdrage inde eerste plaats een reactie wou zijn op hetMemorandum on Higher Education van deEuropese Gemeenschap. Ik wil het gelijk vanWeijers en Baggen helemaal niet betwisten,maar van de gelegenheid gebruik maken omwat meer duidelijkheid in de discussie te brengen. Ik vermoed immers dat het gelijk vanWeijers en Baggen het 'hoger onderwijs' betreft (als sociologische categorie), waar ik hetwou hebben over de' universiteitDat is, of beter was iets helemaal anders, en over dat anderegaat het. Het gaat over het belang van het maken van onderscheid, over aandacht voor wat inde traditionele metafysica de 'alteritas', de 'andersheid' wordt genoemd en daar een zekeretranscendentie uitdrukt, maar in de socio enpsychologische wetenschappen nog slechtseen kwestie van conventie en daarmee van definitie lijkt te zijn. Er zijn minstens twee manieren waarop het onderscheid tussen fenomenen(hun 'andersheid') in die 'wetenschappen'eigenlijk wordt geneutraliseerd, en bij Baggenen Weijers (en bij Habermas, waar beiden zogretig naar verwijzen) treffen we ze allebei aan.De eerste is de historisering van fenomenen dieberust op een opvatting van de geschiedenis alseen proces, als een stroom waarin alles wat indie stroom is opgenomen kan veranderen in ietsanders: bv. een institutie in een organisatie. De

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-15

Nummer

Sectie

Artikel