De invloed van het advies op de schoolloopbaan van de OVB-doelgroepleerlingen in het voortgezet onderwijs

Auteurs

  • L. Mulder

Samenvatting

Het advies voor voortgezet onderwijs is voorhet grootste deel gebaseerd op de leerprestaties van leerlingen. De relatie tussen schoolprestaties en advies is echter niet geheel eenduidig.De afgelopen jaren hebben diverse onderzoekers melding gemaakt van hun bevindingdat er bij de adviezen aan allochtone leerlingenmogelijk lagere eisen worden gesteld dan aanautochtone leerlingen. Dit roept de vraag opwelke gevolgen dat heeft voor de verdere loopbaan in het voortgezet onderwijs. In dit artikelwordt die vraag nader onderzocht op basis vangegevens uit de landelijke evaluatie van het onderwijsvoorrangsbeleid. Het blijkt dat allochtone leerlingen inderdaad relatief hoge adviezen krijgen, maar alleen in vergelijking metautochtone leerlingen met vergelijkbare socialeachtergrond. De relatief hoge adviezen hebbengeen nadelig effect op de onderwijspositie natwee jaar voortgezet onderwijs. Dat de onderwijspositie van de allochtone doelgroepleerlingen in het tweede leerjaar ongunstiger is dandie van de overige leerlingen, is voornamelijkeen gevolg van het feit dat allochtone leerlingen relatief vaak van het advies afwijken envoor een hoger schooltype kiezen dan is geadviseerd.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

De invloed van het advies op de schoolloopbaan van de OVB-doelgroepleerlingen in het voortgezet onderwijs. (2023). Pedagogische Studiën, 70(4). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15202