Binnen en buiten Onderwijsvoorrangsgebieden. Sociaal-etnische achtergronden en onderwijspositie van leerlingenin het voortgezet onderwijs

Auteurs

  • G. Driessen

Samenvatting

Het gebiedenbeleid vormt een van de componenten van het Onderwijsvoorrangsbeleid. Binnen onderwijsvoorrangsgebieden (OVG's) isspralke van een cumulatie van achterstanden.Om deze te verminderen gaan basisscholen,scholen voor voortgezet onderwijs en welzijnsinstellingen samenwerkingsrelaties aan. Overde situatie van leerlingen op scholen voor voortgezet onderwijs binnen de OVG's is nog weinigbekend. De centrale vraag van deze bijdrageluidt dan ook: waarin onderscheiden v.o.leerlingen binnen OVG's zich van v.o.leerlingenbuiten OVG's? Deze vraag wordt beantwoordmet behulp van gegevens die zijn verzameld inhet CBScohortonderzoek VOCL'89. Het blijktdat er zich verschillen voordoen tussen OVG's ennietOVG's met betrekking tot de sociaaletnische achtergronden van de leerlingenpopulaties, het niveau van de schooltypen en detoetsprestaties. Echter, de verschillen in prestaties kunnen nagenoeg geheel worden herleidtot verschillen in schooltype en sociaaletnischeachtergronden. Na controle voor de invloed vande laatste twee factoren is het verschil in prestaties tussen leerlingen binnen en buiten gebieden nog slechts uiterst gering.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Binnen en buiten Onderwijsvoorrangsgebieden. Sociaal-etnische achtergronden en onderwijspositie van leerlingenin het voortgezet onderwijs. (2023). Pedagogische Studiën, 70(4). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15203