Instructie in strategieën voor begrijpend lezen aan zwakke lezers

Auteurs

  • A.M.A. Walraven
  • P. Reitsma
  • E.J. Kappers

Samenvatting

In een interventieonderzoek (pretestposttestcontrol group design) kregen zwakke lezers instructie in het gebruik van strategieën voorbegrijpend lezen. Het doel was dat ze hun leesgedrag beter gingen plannen, bewaken en evalueren. De vraag was of deze instructie een positief effect zou hebben op prestaties inbegrijpend lezen. Tevens werd nagegaan inhoeverre het aanleren van een strategie betreffende het activeren van voorkennis, effectiefwas. Aan het onderzoek namen 24 leerlingen uithet speciaal onderwijs deel (leeftijd 1012 jaar).TwaaH \eer\\ngen werd, in groepjes van drie,een aantal strategieën aangeleerd via directe instructie en 'reciprocal teaching'. Van deze groepkregen zes leerlingen een extra strategie aangeleerd: het activeren van voorkennis. Uit de resultaten blijkt dat de leerlingen uit de experimentele groep, in vergelijking met een controlegroep, meer kennis van strategieën krijgen enbeter gaan presteren op toetsen voor begrijpend lezen: de Invultest en de Hoofdgedachtetest. ZoweVinstructie zonder als instructie inclusief activatie van voorkennis blijkt effectief.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Instructie in strategieën voor begrijpend lezen aan zwakke lezers. (2023). Pedagogische Studiën, 70(4). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15207