Leerkrachtoordelen over de wenselijke woordenschat van 4- tot 6-jarlgen: betrouwbaarheid, validiteit en gebruiksmogelijkheden

Auteurs

  • R. Damhuis
  • K. Glopper de

Samenvatting

In het kader van de ontwikkeling van TaalplanKleuters, een taalstimuleringsmodel voor hetonderwijs Nederlands aan kleuters in meertalige groepen, zijn middels een schriftelijke vragenlijst leerkrachtoordelen verzameld over hetmoment waarop kleuters bepaalde woordendienen te beheersen. De 2585 beoordeeldewoorden vormen de basis van Taalplan Kleuters. Op basis van de leerkrachtoordelen is eenordening van deze woorden binnen de tweekleuterjaren tot stand gebracht. In dit artikelworden de betrouwbaarheid en validiteit vande oordelen van de kleuterleerkrachten en degebruiksmogelijkheden van de geordendewoordenlijst besproken. De absolute oordelenvan de leerkrachten verschillen naar gelang hetpercentage anderstalige kleuters op school.Wat betreft de relatieve oordelen komen degroepen leerkrachten sterk overeen. De leerkrachtoordelen hangen nauw samen met de feitelijke woordkennis van leerlingen. Als streefdoelstelling lijkt de woordenlijst niet te laag temikken.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Leerkrachtoordelen over de wenselijke woordenschat van 4- tot 6-jarlgen: betrouwbaarheid, validiteit en gebruiksmogelijkheden. (2023). Pedagogische Studiën, 70(5). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15210