Spelen op school

Auteurs

  • E.G. Harskamp

Samenvatting

Zes jaar na het van kracht worden van de Wet ophet Basisonderwijs is de discussie in volle gangover de kwaliteit van het kleuteronderwijs. Velen zijn bang dat het spel als een belangrijkeverworvenheid van het kleuteronderwijs verloren gaat op de huidige basisschool. Het onderzoek laat zien dat in groep 2 van de basisschoolgrote verschillen zijn in de mate waarin leerkrachten kinderen laten spelen en het spel vankleuters stimuleren. Over het algemeen wordtongeveer een derde deel van de schooltijd gebruikt voor spel en de rest van de tijd voor andere activiteiten. De verschillen in de mate vanspelstimulering tussen leerkrachten hangen samen met de mate van spelbetrokkenheid van dekleuterklassen. Meer dan spelstimulering blijktechter de mate waarin de leerkrachten een efficiënte klasseorganisatie hebben, samen te hangen met de spelbetrokkenheid van de kinderen.De praktische aanbevelingen vanuit dit projecthebben betrekking op het verder uitwerken vanspelprogramma's voor het kleuteronderwijs ende inservice training van kleuterleerkrachten inklassemanagementvaardigheden.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-15

Nummer

Sectie

Artikel