De autonomievergroting van scholen. Zin en onzin

Auteurs

  • A.M.P. Knoers

Samenvatting

Vooral nu er ccn akkoord schijnt te zijn gesloten tussen de minister en de onderwijskoepelsover de bekostiging van autonome basisscholen, lijkt het een goed moment om over zin enonzin van autonome scholen te discussiëren.Maar dan moet wel duidelijk zijn wat onder determ wordt verstaan. Van oorsprong is autonomie een juridisch begrip uit het volkerenrechten uit het staatsrecht. In het laatstgenoemderecht is het volgens Van Dale (1 Ie uitg. 1984)"de bevoegdheid van rechtsgemeenschappenvan lagere orde dan de staat algemeen bindendevoorschriften te geven in eigen aangelegenheden". Aanvankelijk had het betrekking op provincies en gemeenten, maar later werd het ookgebruikt voor andere publiekrechtelijke rechtspersonen, zoals openbare scholen, en eveneensvoor privaatrechtelijke rechtspersonen zoalsbijzondere scholen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp