Computergestuurde remediëring van dyslexie door het opvoeren van de herkenningssnelheid van subwoordeenheden

Auteurs

  • R. Yap
  • A. Leij der van

Samenvatting

In twee experimenten wordt nagegaan of een computergestuurde subwoordtraining leidt tot een verbetering van processen die ten grondslag liggen aan snel en efficiënt lezen. De training is gegeven aan dyslectische lezers die gemiddeld 10 jaar oud zijn en een leesachterstandvan minstens twee jaar hebben. In de trainingwordt de herkenningssnelheid opgevoerd vansubwoordeenheden die van orthografische offonologische aard zijn, of een combinatie vanbeide. Het onderzoek laat zien dat de trainingleidt tot een snellere herkenning van individuele letters, subwoordeenheden, woorden enpseudowoorden. Wanneer zowel orthografische als fonologische subwoordeenheden als dekoppeling daartussen getraind worden is erzelfs een surplus ten opzichte van een controletraining waarin eveneens intensief met woorden geoefend wordt op de computer. De subwoordtraining heeft vooral effect op het lezenvan bestaande woorden die geïsoleerd wordenaangeboden.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Computergestuurde remediëring van dyslexie door het opvoeren van de herkenningssnelheid van subwoordeenheden. (2023). Pedagogische Studiën, 70(6). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15216