Training van lom-leerkrachten in directe instructie van begrijpend leesstrategieën

Auteurs

  • S.E. Sliepen
  • P. Reitsma

Samenvatting

Recent onderzoek toont aan dat in het regulierebasisonderwijs nauwelijks directe, expliciete instructie In leesstrategieën wordt gegeven. Overde situatie in het speciaal onderwijs is nog relatief weinig bekend. In dit onderzoek zijndaarom bij groepen in de lombovenbouw de instructievorm en inhoud van een groot aantallessen in begrijpend lezen op videoZaudiobandvastgelegd en gecodeerd met behulp van eenobservatiecategorieënsysteem en/of eenwaarderingschaal. Uit de resultaten blijkt datook in het lomonderwijs doorgaans weinig directe instructie wordt gegeven in begrijpend lezen.Vervolgens is getracht via een training vanleerkrachten verandering te brengen in het lesgedrag. In twee achtereenvolgende jaren ontving een groep van respectievelijk 5 en 10 leerkrachten een training in de toepassing vandirecte instructie. De betrokken leerkrachtenzijn zowel voor als na de training geobserveerdin hun lesgedrag en zijn vergeleken met leerkrachten die deze training niet ontvingen. De resultaten tonen aan dat leerkrachten na het volgen van de training beduidend meer tijd gaanbesteden aan directe expliciete instructie inleesstrategieën en dat de kwaliteit van de instructie significant is toegenomen. De conclusieis dat een goed opgebouwde cursus voor leerkrachten ten aanzien van de instructie van begrijpend lezen belangwekkende veranderingenin de gegeven lessen teweeg kan brengen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Training van lom-leerkrachten in directe instructie van begrijpend leesstrategieën. (2023). Pedagogische Studiën, 70(6). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15217