Determinanten van seksespecifieke vakkenkeuzen in HAVO en VWO

Auteurs

  • H. Dekkers

Samenvatting

Het emancipatiebeleid van de Nederlandse overheid is al een ruim aantal jaren gericht op het bevorderen van de economische zelfstandigheid van vrouwen; het onderwijsemancipatiebeleid in het verlengde daarvan voornamelijk op de beroepskwalificatiefunctie vanhet onderwijs. Ondanks kanttekeningen vanonder andere de Emancipatieraad bij de eenzijdige benadering van meisjes bestaat het concrete beleid uit het bevorderen van de deelnameaan exacte en technische vakken door meisjes,zowel in het beroepsonderwijs als in het voortgezet onderwijs en de vervolgopleidingen. Dedeelnamecijfers geven hier zeker aanleidingtoe, al zou men kunnen tegenwerpen dat jongens minder vertegenwoordigd zijn bij de taalvakken, dat het tekort aan arbeidskrachten in detechnische sector misschien tijdelijk is en dat'Europa '92' juist in taalvakken geschooldefunctionarissen behoeft. Voorlopig echter concentreert de overheid zich zowel in haar beleidals, daarmee samenhangend, in onderzoeksvraagstellingen op (de oorzaken van) de geringe deelname van meisjes aan exacte vakkenen studierichtingen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Determinanten van seksespecifieke vakkenkeuzen in HAVO en VWO. (2023). Pedagogische Studiën, 70(6). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15218